Kokie yra skirtumai tarp individualaus ir komandinio koučingo?

Vadovų lyderystės ugdymo koučingas grupėms darbo kolektyvui

MITAS NR. 1: KOUČINGAS YRA KOUČINGAS. IR TAIP, IR NE

Iš tikrųjų, individualus ir komandinis koučingas dalinasi tvirtu bendru pagrindu. Kaip vieną pagrindinių bendrumų įvardinčiau mąstymo skatinimo partnerystę tam, kad atskleisti  žmogaus ir komandos narių asmeninius bei profesinius potencialus. Tiek individualaus, tiek komandinio koučingo atvejais, profesionalaus koučingo specialisto dėmesys išlaikomas ne tik galutiniam siekiamam rezultatui, bet  svarbi yra viso proceso dinamika, kurioje stiprinimas gebėjimas reflektuoti, mokytis iš proceso ir savų patirčių.

Tiek individualaus, tiek komandinio koučingo procesas – tai palankios erdvės kūrimas  mąstymui  tam, kad galėtume mąstyti ir veikti naujais, unikaliai pritaikytais, todėl kur kas paveikesniais būdais.

KLAUSYMOSI SVARBA

Gebėjimas klausyti ir girdėti yra vienas iš esminių koučingo specialisto įgūdžių. Aukšto lygio specialistas klausosi kalbančiojo žodžių, kūno, intonacijos, emocijų ir energijos kalbos. 

Taip jau yra, kad kalbėdami gana dažnai mes pasakojame sau įprastą, komfortabilią istoriją kaip gerai žinomą filmą. O kai yra sudaroma erdvė ir mąstymas katalizuojamas klausimais – išsikalbama ir mąstoma plačiau, giliau, plečiamos  komforto ribos. Taip įprastose istorijose, kurios buvo sakomos –  atsiranda naujų spalvų, suvokimų ir gimsta nauji sprendimai, drąsesni veiksmai.  Na, o pradedant daryti kitokius veiksmus –  sukuriamas ir kitoks rezultatas, patiriami nauji jausmai. Paprasta. 

Tačiau dirbant su komandomis klausymosi, girdėjimo ir klausinėjimo procesas tampa kompleksiškas. Koučingo specialisto kompetencijos šioje vietoje turi apimti kur kas platesnius gebėjimus.

Pažiūrėkime į šią situaciją nuo pradžių. Individualiame koučingo procese, koučinamasis į susitikimus ateina sąmoningai apsisprendęs, kad “koučingas – man” , todėl drąsiai kelia rūpimus klausimus, ieško  jiems sprendimų.

Tačiau kai dirbama su komanda – nėra garantijų,  kad visi komandos nariai į komandines sesijas susitiks su vienodu  nusiteikimu. Čia gali rastis –  individualių pasipriešinimų, apatiškumo momentų, nutylėtų nuoskaudų,  patiriamas didesnis nesaugumo jausmas, išauga grupinio mąstymo tikimybė. 

Koučingo specialistas turi būti tam pasiruošęs ir praktiškai įvaldęs platesnius gebėjimus. O dirbant su didesne negu 6 asmenų grupe, naudinga kai dirba net ne vienas, o  du tam kompetencijų turintys specialistai. Tokiu atveju, vienas aktyviau fasilituoja grupę ir klausosi verbalinės informacijos, o  kitas – stebi jos dinamiką, nežodinę informaciją.

Metaforiškai kalbant, dirbti su vienu asmeniu, tai kaip stebėti vieną ekraną. Kanalas gali persijungti, bet vaizdas stebimas vis tiek vienas. Dirbti su grupe ar komanda – tai kaip matyti ir girdėti daug kanalų vienu metu. 

SAUGUMAS – GEROS SESIJOS PAGRINDAS

Koučingas yra efektyvus ir naudingas kai sukuriamas  abipusis pasitikėjimas, konfidencialumas, saugumas. Individualiose sesijose įprastai klientas pasirenka tą koučingo specialistą, kuris, trumpai tariant, yra chemiškai artimas ir todėl tikėtina bus pasiektas tas bendradarbiavimo santykis, kuriame kalbama atvirai ir bus saugu būti pažeidžiamumu.

Tuo tarpu kalbėjimas didesnėje žmonių grupėje  ar komandoje – tampa mažiau saugus,  o koučingo ekspertas  – papildoma viešumo grėsmė.

Todėl dirbant su komanda tenka dviguba ir nelengva užduotis. Pirma, nusipelnyti  ne vieno, o visų (na gerai, daugumos) komandos narių pasitikėjimą,  antra – sukurti tokią aplinką, kurioje komandos nariai bus labiau pasitikintys ir atviresni vienas kitam nei buvo įprasta iki šiol.  Tam reikia komandinio koučingo įgūdžių, žinių, aiškių susitarimų fiksavimo bei paties koučingo specialisto stipraus vidinio pasitikėjimo tiek savimi, tiek vykstančiu  procesu ir skirti pakankamai laiko, pakantumo, skaidrumo, lankstumo.

Komanda – žmonių sistema. Todėl geru ženklu turi būti laikomi visi į paviršių  iškylantys žmogiškumai komandinio koučingo metu:  pažeidžiamumas, nuoskaudos, abejonės. Meistrystė – tai paversti žmonių komandos jėga. 

Tiek asmeniniame koučinge, tiek komandiniame – aktyvus bendravimas ir įsitraukimas  –  taip pat laikomas geru rodikliu,  bet kalbėdama apie koučingą, kuris daro įtaką žmogaus potencialui ir sėkmei, noriu pabrėžti, kad abejais atvejais svarbu skatinti ne tik kalbėjimą, bet ir gilesnį, naują mąstymą, kuris įtakos trokštamą pokytį. 

Kai dirbama su vienu klientu  – normalu, kad bendraujama tokiu principu: klientas – koučas, koučas – klientas. 

Tačiau komandinio koučingo procese yra svarbu išlikti budriu ir pastebėti,  kada kolegos  ima daugiau pasakoti, išsakyti svarbius dalykus  ir lengviau bendrauti su koučingo specialistu, o ne kalbėtis tarpusavyje. Koučingo specialisto rolė – nėra gelbėti  ar parodyti save viršesniu, o būti tuo, kuris ras būdus kaip įgalinti komandas veikti efektyviau – savarankiškai. 

Tokiu atveju,  apmokytas komandinio koučingo kompetencijomis ekspertas tai pastebės ir  nukreips jam sakomą informacijos srautą į komandą.  Pateikiu galimą klausimo pavyzdį:  “Pasakykite, Vardeni,  savo komandos nariams, ką norite, kad jie žinotų?”.  

Tai yra mažos detalės, kurių yra ne viena. O siekiant ugdyti ir skatinti komandų savarankiškumą, įsitraukimą, bendradarbiavimą – procese tampa svarbiomis ir reikšmingomis.


VIDINĖ DILEMA vs KOMANDOS KONFLIKTAS

Į individualias sesijas klientai atsineša istorijas apie konfliktines situacijas, taip pat sprendžia savo vidines dilemas. Tačiau komandose, kai verslo tempas greitas – konfliktai kartais nuglostomi, nuslepiami, lieka neišsakyti. Todėl ilgainiui gali veikti kaip tylios tiksinčios bombos. Kada aktyvuosis – nežinia. 

Aš tikiu, kad konfliktai komandose – yra jų pažangos variklis. Tačiau praktikoje, vis dažniau pastebiu, kad ne visos komandos  žino ir moka savo naudai tai panaudoti. Nedrąsu. Kur kas saugiau pritarti, nutylėti, atsitraukti. 

Konfliktus galima paversti galimybe augti, o  ne griūtimi. Tai yra tema, kuriai reikėtų daugiau atskiro dėmesio, o šiam kartui noriu tik akcentuoti svarbą, kad dirbantis su komandomis ekspertas  – turi būti pasiruošęs, kad tiksinti bomba gali aktyvuotis komandinio darbo procese. 

Stiprios diskusijos, nesutarimai, nuomonių oponavimas yra normali brandžių komandų proceso dalis. Todėl siekiant stiprinti ir ugdyti komandas – konfliktines situacijas reikia ne gesinti, o suvaldyti jų dinamiką. Taip komanda mokosi veikti efektyviau, sutelkiant dėmesį į problemas ir jų sprendimus, o ne asmenybes.

Akivaizdu, kad santykio išlaikymas su visa komanda –  turi daug sudėtingumo sluoksnių. Ir tie santykiai nėra statiški. Reikia nuolat stebėti ir prireikus iš naujo spręsti, fiksuoti susitarimus, kad aplinka išliktų kuo labiau bendradarbiaujanti, o  koučingas būtų veiksmingas.


VIENINGA  MISIJA

“Ko jūs norite iš koučingo arba kaip atrodys jūsų sėkmė? Kokius tikslus sau keliat?”

Kalbant apie asmenis, atsakymai aiškūs arba lengviau apibrėžiami. Su komandomis atsakymai nėra savaime aiškūs ir užtrunka ilgiau apibrėžti tai, kas komandą vieniją, ko kartu jie siekia ir sieks. Galų gale, kas šiuo metu juos riboja ir kaip tai spręs.  

Virsmo procese galima pastebėti, kaip komandos nariai pradeda ne tik kovoti ir saugoti savo vaidmenį ar rolę, o atsiranda bendresnis matymas, tikslo poreikis, vieninga misija, nuomonių įvairovė, naujos idėjos,  o žodyne “mes” arba “mus” veja atskaitingumo, įsipareigojimo ir asmeninės svarbos jausmas. 


APIBENDRINIMAS

Komandinio ir individualaus koučingo panašumų ir skirtumų įžvalgas tikrai dar būtų galima tęsti. Bet aš nuoširdžiai džiaugiuosi ir dėkoju tiems, kas perskaitėt šias ir taip netrumpas įžvalgas. Gali būti, kad jūs domitės koučingu, jo panaudojimo galimybėmis sau, savo komandai ar organizacijos sėkmei.  Ne veltui, komandinis koučingas yra labiausiai pasaulyje auganti ir ieškoma  komandiškumo stiprinimo kryptis. Pastebiu to augimą ir Lietuvoje. Auga ir tokiam darbui parengtų profesionalų skaičius. 

Asmeniškai tikiu, kad tai – ne tik ateities kompetencijų skatinimo įrankis, o patikrintas  ir tvarus, veržlių ir ambicingų pokyčių skatinimo katalizatorius šiandien. 

Baigdama savo mintis, noriu atkreipti dėmesį ir paprašyti.  Aklai neapsigaukite, koučingas ne panacėja. Tinka ne visais atvejais ir ne visiems.  Apie tai trumpai rašau savo DUK  formoje. 

Prenumeruokite naujienlaiškį

Prenumeruodami naujienlaiškį sutinkate su Privatumo politika